PROGRAM FESTIVALU NOVÁ GENERACE 2015

05.11.2015 11:26

čtvrtek 12. listopadu 

moderátoři: Eva Stará a Karolína Křížová

BAR Alta, 19.15 hod.

1. OPEN YOUR CHEST (30 min.)

Vstupte do galerie, je v ní osm tanečníků, bez hnutí.
V průběhu choreografie se jejich těla probouzí a jsou vedena příkazy hlasu.
Příběh těchto osmi soch se vytváří, buduje.
Kdo je tam zapomněl?
Znají se?
Čemu jsou předurčené?
Něco osnují?
Galerie se pohybem tanečníků proměňuje v jeviště.
Jejich duše přetváří hmotu v tělo. Jejich tělo, když se ho zlehka dotkne
umění, se zachvěje.
Open your chest je metaforou života jedince i společnosti.

 

námět, choreografie: Monika Částková, Fanette Pons
interpretace: Petra Hájková, Kristýna Pokorná, Pavlína Vejnarová, Anna Rauschová, Lucie Vojtíšková, Radim Klásek, Jiří Hejbal
hudba: mix
mluvené slovo: Radek Pokorný

 

Monika Částková (1988)

v roce 2010 absolvovala Konzervatoř Duncan Centre, kde vzniklo několik tvůrčích prací této choreografky. Jedním z nich byla například choreografie „Arvore“, která v roce 2011 získala na mezinárodní choreografické soutěži v Budapešti 1. místo. V září loňského roku byla pozvaná na taneční festival do Japonska, kde uvedla „Arvore“ a vytvořila nové dílo „Closer distance“. Cestovala s Černým divadlem Jiřího Srnce v Jižní Americe (Argentina, Chile, Ekvádor. atd.) a Číně. Studovala také v New York City na Limon akademii. Po návratu do Čech byla přijata na AMU, obor choreografie. V loňském roce se zúčastnila programu ERASMUS. Bylo jí tak umožněno studovat na Institut del teatre v Barceloně, kde vznikla nová choreografie „Camalea“. Následně pak „Vodník“ a momentálně studuje choreografii v magisterském programu.

 

 

DIVADLO ALTA, 19.45 hod.

2. ETUDY: 

Srdce na dlani (3 min.)

V technologicky vyspělém světě nemusí být samota tak strašná.

 

koncept, interpretace:  Vojtěch Svoboda, Lukáš Šimon

    

Hrdina (3 min.)

Co znamená v dnešní době hrdinství?

koncept, interpretace:  Tomáš Kasprzyk

hudba: Dream Theatre

 

Plyšová láska (3 min.)

I plyšáci můžou mít city...

 

koncept, interpretace: Vojtěch Svoboda, Lukáš Šimon

hudba: Edith Piaf, Stratovarius

 

Lukáš Šimon (1988)
Tajemník a pedagog katedry pantomimy HAMU, lektor kurzů cirkusových disciplín pro děti a mládež, člen souborů Mime Prague a Sacra circus. Hostuje také v souboru Spitfire company (Vladimír Macbetin), v Národním divadle (Z mrtvého domu), nebo Státní opeře (Tři Pintové, Madama Butterfly).

Vojtěch Svoboda (1989)
Student pátého ročníku katedry pantomimy HAMU, člen souborů Mime Prague a Sacra circus. Hostuje v Národním divadle (Z mrtvého domu) nebo Státní opeře (Tři Pintové).

Tomáš Kasprzyk (1988)
Student pátého ročníku katedry pantomimy HAMU, vede pravidelné kurzy pantomimy v Praze i workshopy v zahraničí. Je bubeníkem kapel Noxist a Raw. Hraje také s mimem Milanem Sládkem v představení Antigona.

 

3. ,,BEZ PŘESTÁNÍ“ (10 min.)

Hlavním motivem choreografie je čas a jeho nezastavitelné plynutí. Život, který se jeho vlivem utváří, je ztvárněn během, jenž se stal základní linkou pohybového slovníku. Ačkoliv inspirace primárně vzešla z konkrétního příběhu, výsledkem je abstraktně pojaté krátké dílo pro čtyři tanečnice, nahlížející na proud života, času a mezilidských vztahů. Použité skladby Maxe Richtera, podtrhují hlavní myšlenku a navíc napomáhají posunout choreografii k divácky snáze uchopitelné podobě.

 

choreografie: Petra Hájková

a interpretace: Kristýna Pokorná, Petra Hyvnarová, Kristýna Müllerová, Nikol Schwarzová 

hudba: Max Richter

hudební úprava/střih: Adam Pobořil

Poděkování: Markétě Jandové, Michalu Horáčkovi

 

Petra Hájková (1993)

V roce 2013 absolvovala Janáčkovou konzervatoř a Gymnázium v Ostravě. Během studia se zúčastnila choreografické soutěži v polské Bytomi, kde se umístila na druhém místě s choreografii Najdi si svoji cestu. Dále hostovala v Národním divadle Moravskoslezském v Ostravě. V současné době studuje na katedře tance HAMU, obor choreografie. V minulém roce uvedla ve večerech HAMU choreografii pod názvem Život v pohybu.

 

................................................................................................................................

PAUZA
................................................................................................................................
 

 

4. STUDY (work in progress, 20 min.)

 

,,Kdo není schopen mít podíl studu a spravedlnosti, má být usmrcen jako nákaza obce.‘‘ (PLATÓN)

 

koncept, interpretace: Karolína Křížková, Eva Stará, Andrea Vykysalá

hudba: Matěj Coufal, Julie Lupačová

scéna: Denisa Švachová

kostýmy: Barbora Procházková

light design: Niels Doucet

 

Hartl a Hartlová definují emoci studu jako reakci na provinění či porušení normy nebo pravidla. Zimbardo a Hendersonová podávají výčet symptomů, kterými se stydlivé reakce projevují na fyziologické úrovni: zrychlený srdeční tep, sucho v ústech, pocení kůže. Stud má širší psychologickou bázi, v užším pojetí lze rozlišit stud sexuální, morální a sociální. Pro zážitek studu je podstatná konfrontace osobního nedostatku či neúspěchu se sociálním okolím; stud je spojen s vědomím veřejné ztráty kompetence, důvěry, ztrapněním se apod. Soukromý stud je vždy jen stud morální, stud za sebe sama. 

 

Projekt je kooperací studentů několika uměleckých škol  HAMU, VŠUP a AVU. Projekt byl realizován díky finanční podpoře MŠMT.

 

Karolína Křížková (1992)

přišla na katedru pantomimy z gymnázia. Jako performer působila v projektu He War-Tribes, uvedeného v rámci Pražské Quadriennale 2015. Účinkuje v opeře Jeníček a Mařenka, představení Modrý pták, projektu Proč dál? a Mezi námi.

 

Eva Stará (1992)

studovala na Konzervatoři Duncan centre a nyní pokračuje ve studiu na katedře pantomimy HAMU. Jako choreograf a performer se účastnila Festivalu Nová Evropa 2013, Úkolů z pilnosti ad. Jako tanečnice spolupracovala na projektu News Garden, který byl uváděn v rámci Tance Praha a nyní působí v opeře Jeníček a Mařenka (režie Matěj Forman) a představení Modrý pták (režie Štěpán Pácl). Zároveň působí jako pedagog pohybové výchovy a současné taneční techniky.

 

Andrea Vykysalá (1991)

studovala na Konzervatoři Duncan centre, nyní pokračuje v magisterském studiu na taneční katedře HAMU. Účinkovala v mnoha studentských představeních, projektu News Garden uvedeného v rámci Tance Praha. Jako performer se účastnila festivalu Dance days Warsaw, KIOSK adt. Nyní spolupracuje na projektu Mezi námi, působí v opeře Salome atd. Občasně působí jako herečka ve filmech a reklamách. Věnuje se výuce pohybové výchovy a současného tance.

 

 

pátek 13. listopadu

Alfréd ve Dvoře, 17.30 hod.

MY OWN PRIVATE PICTURE (60 min.)

Atmosférické představení o médiích a obrazech naší touhy. 

„Možná se tak narodila, možná… když ji milujete, není co řešit. Jak se vám líbí? Nevaž se, odvaž se! Co vás vzrušuje? Chcete důkaz místo slibů? I’m loving it.“ 

 

koncept, performance: Nela H. Kornetová (CZ)
text: Dagmar Radová (CZ)
zvuk, performance: Björn Hansson (SWE)
video, performance: Jan Hajdelak Husták (CZ)
scénografie, světelný design: Ann Sofie Godø (NOR)
kostýmy, scénografie: Kristin Jonsson (SWE)


My Own Private Picture je multimediální představení o našich touhách a jejich mediálních (před)obrazech. Kolektiv T.I.T.S. zkoumá zobrazování „sexuality“ v pornografii, ale i v médiích obecně, a také to, jak všudypřítomné virtuální reprezentace dokáží nenápadně vstupovat do intimních zón našeho života, formovat naše představy a generovat tak naše nejintimnější přání. Představení klade důraz na emancipovanou ženskou sexualitu, míchá zkušenost s fikcí a kombinuje dokumentární prvky s atmosférickou imaginací. Představení se inspirovalo populárními televizními formáty. „My Own Private Picture“ se pokouší být zábavnou i náročnou diváckou výzvou zároveň a otevřít diskuzi nad jedním z fenoménů, který prostupuje současnou společnost.

T.I.T.S. 

je nezávislý performační kolektiv, který vytváří výrazně atmosférická a sensuální představení. Jeho aktéři se setkali na Norwegian Theatre Academy, soustřeďují se na práci se světelnými, zvukovými a prostorovými podmínkami, performační kvalitu lidského hlasu a pokoušejí se tyto prvky organicky propojovat. Klíčovým výrazem pro jejich estetiku je jednoduchost. T.I.T.S. pracuje s instinkty a emocemi, k nimž se může divák vztahovat přímo.
myownprivatepicture.wordpress.com

 

      

Divadlo ALTA, 19.30 hod.

moderátoři: Eva Stará a Karolína Křížová

1. INNER PLACE (10 min.)

" The impulse to create "Inner place" was the need for freedom and ability to be yourself. The inner freedom and strength emanating from it has become the biggest stimulus for creative action . This  etiude is the desire of exploration and breaking with old patterns . The main inspiration to create this short form was found in text  published by the Museum of Contemporary Art in Cracow "Art and freedom”.

 

choreografie a interpretace:  Dominika Wiak

hudba: Georges Bizet, „Carmen” – „Overture”

 

Premiéra se uskutečnila v červnu 2015 na Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna Ludwika Solskiego v Krakowě, Wydział Teatru Tańca v Bytomy.

 

Dominika Wiak (1992)

Od dětství se věnovala akrobatickému rock’n’rollu. V roce 2008, po vítězství na mistrovství republiky (v kategorii B) a získání druhého místa na The International Rock’n’roll Competition, se začala vzdělávat i v klasickém a současném tanci i herectví. Nyní je studentem 5. ročníku Wydział Teatru Tańca v Bytomy, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna Ludwika Solskiego v Krakowě. V roce 2013 se spolupodílela na vytvoření duetu Race, který vyhrál druhou cenu na tanečním festivalu „Barefoot” v Połczynu a hlavní cenu Witold Jurewicz na choreografické soutěži „3, 2, 1…Taniec” v Krakowě. Jako interpret se objevuje v choreografiích Jacka Łumińského (I love only and exclusively with whole my heart incontrovertibly Magdalena'.), Sylwie Hefczynské-Lewandowské (W drodze ) nebo Macieje Kuźmińského (Room 40, Cena diváka na Polské taneční platformě 14´). V roce 2014 byla za své sólo Close your eyes oceněna v soutěži  Interpretations of Beksiński. Účastnila se studijního program The 1st CEEC-China Summer Dance Camp (2015).

 

 

2. LONELY BIRD (10 min.)

How many of you haven’t found a perfect place to live yet? People are traveling around the world searching for their dreamy place and trying to adapt to different places for ages. This piece was made as a result of one month trip to China. Totally new environment and behavior of local people had made the creator of this piece lost in his mind and body. A lot of people, noises, smells and colors has influenced him on many levels. Being surrounded by bunch of new things at one time made him more open and curious and as a result he had been becoming frustrated and closed on account of too many stimuluses. The “Lonely Bird” is a reflection of human being’s journey in life and has an individual and personal voice of the choreographer at the same time. When feeling overwhelmed by surroundings the only way out is escaping to the nature.

 

choreografie a interpretace: Grzegorz Łabuda

hudba: Huun-Huur-Tu (Lonely Bird), vlastní záznam zvuk

 

Grzegorz Łabuda

Je hercem, tanečníkem, choreografem, studentem Wydział Teatru Tańca v Bytomy, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna Ludwika Solskiego v polském Krakowě. Osm let se na profesionální úrovni věnoval společenským a latinsko-americkým tancům. Střední hereckou školu v Krakově ukončil v roce 2012 a o rok později se stal členem Stella Polaris Theatre v Norsku. Získal ocenění na mezinárodní choreografické soutěži „3, 2, 1…Taniec” v Krakowě (2013), na Open Stage Festival v Amsterdam, organizovaném New Dance Studios (2014). Je tvůrcem a performerem řady představení v rámci uměleckého projektu Ready, steady, ART! pořádané BWA Contemporary Art Gallery v Katowicích (2014). Jako interpret spolupracoval s mnoha nejen polskými choreografy, např. Jacek Łumiński (I Love Only and Exclusively With the Whole Heart Incontrovertibly Magdalena); Sylwia Hefczyńska-Lewandowska (Imaginary did up until last button); Ineke Dubois (Józefczaka 5); Shi Jing Xin (Rituals), Agnieszka Michalik (Blind city, oceněno na Open Festival v Andrychów v Polsku, 2015). Od roku 2014 je hercem Krakovské komorní Opery. Účastnil se studijního program The 1st CEEC-China Summer Dance Camp (2015). Je tvůrcem projektu I am screaming! Listen!, vzniklém ve spolupráci se školou pro děti s postižením. (2015). 

 

................................................................................................................................

PAUZA
................................................................................................................................
 

3. UMĚNÍ MANIPULACE (30 min.)

Řízený mechanismus, 

blízký dotek, 

dech. 

Chtíč,

obnažená těla,

anonymní onanie.

 

Manipulace jako element zasahující do lidských životů, jako základní touha po moci, jako základní potřeba být manipulován.
 

choreografie: Helena Šťávová

hudba: Jakub Rataj
interpretace:  Markéta Jandová, Roman Zotov, Helena Šťávová

live electronics: Jakub Rataj

hudební interpretace: Prague Modern

scéna a light design: Michal Horáček
kostýmy: Kateřina Soukupová 

zpracování kostýmu:  Sára Voříšková

 

podpora: Nadace Život umělce, Český hudební fond, Nová síť, HAMU

 

Představení vzniklo jako společná práce Heleny Šťávové a Jakuba Rataje. Elektronická hudba je ovládaná pohybovým senzorem Hot Hand na těle tanečníka. Tanečník se dostává do role hudebního interpreta.

 

Helena Šťávová (1988) 

Studium na konzervatoři Duncan Centre v Praze zakončila maturitní zkouškou v roce 2008. V rámci bakalářského studia na HAMU v roce 2010/2011 absolvovala zahraniční stáž na taneční škole Escola superior de danca v Lisabonu a v roce 2015 dokončila magisterské studium na HAMU. Během studia spolupracovala v letech 20112015 se skladatelskou sekcí na site specific představeních (Jeruzalém, interaktivní projekt Brány,…)a s FAMU na Dance for Camera a Animace ve filmu. Choreograficky se podílela na performancích s hudebním seskupením OEM Arts [objects 'electronics' music]. Taneční spolupráci navázala se skupinou Nanohách, 420People, DekkaDancers, s režisérkou Magdalenou Švecovou, Petrem Formanem,…

Choreografie: Symbióza (2008), Memento mori (2009), Poselství (2010), Otevřenost bytí (2011), Rozdvojená struktura (2012)  představení site specific, Genesis (2012) – divácká cena Siraex 2012, Chiméra (2013), Split structure(2013) – taneční film, Uni-forma (2014), Umění manipulace (2014), Tarantelle (2015).

 

 

sobota 14. listopadu

Alfréd ve Dvoře, 16 hod.

 

VŠE, CO JE KRÁSNÉ, ROZMNOŽIT MÁ SE (75 min.) 

Dnešní ♪den♪ je jenom tvůj ♪♫ bav se ♪♫ raduj ♪♫ oslavuj ♪♫ hurá ♪♫ sláva ♪♫ je to tady, pozvi všechny kamarády. 


režie: Lucia Repašská
interpretace: Radim Brychta, Zdeněk Polák, Janet Prokešová, Zuzana Smutková a hosté
scénografie, kostýmy: Matěj Sýkora
dramaturgie: Matyáš Dlab 

 

Tematicky se inscenace soustředí na oblast festivity moderní společnosti, na schopnost či neschopnost lidí slavit, bavit se, sounáležet, kolektivně prožívat. Jsme společnost, která sem tam potřebuje "vypnout" a sem tam prožít něco "extra". Každý den není posvícení a my ještě musíme napočítat spoustu dní, než přijde náš pátek vezdejší. Co a jakým způsobem oslavujeme? Oslava – čas, kdy se přestaneme nudit? Jaké katalyzátory zábavy potřebujeme? Potřebujeme z každodennosti unikat? Kam?



D’EPOG

je platformou pro současnou experimentální inscenační tvorbu. Činnost divadla má laboratorní charakter. D’EPOG zkoumá divadlo a zkoumá divadlem. Primární materií, pomocí které D’EPOG svá témata artikuluje, jsou herec a prostor. Tvorba divadla D’EPOG výrazně akcentuje roli diváka, míru jeho interpretační svobody a jeho podíl na vytváření významu představení. D’EPOG koherentně rozvíjí linii tzv. “dramaturgie prostoru”. S cílem atakovat limity divácké percepce programově experimentuje s nejrůznějšími modely organizace scénického prostoru – především vztahu hlediště/jeviště.
Tvorba divadla D’EPOG žánrově lavíruje na pomezí činoherního a pohybového divadla a performance. Vedle inscenační činnosti má v tvorbě divadla významnou pozici výzkum herecké expresivity. Podstatnou součástí působení laboratoře divadla D’EPOG jsou workshopy zaměřené na herecký trénink, montáž akce a práci s energií. 

www.depog.com

 

Alta Bar, 17.30 hod. 

Čaj v půl šesté – diskuse s tématem

 

Divadlo Alta, 19.30 hod.

moderátoři: Anna Vanacká


1. PADLO TO (14 min.)

 

choreografie: Lukáš Bobalík

interpretace:  Martin Lukáč, Lukáš Bobalík

hudba: Petr Iljič Čajkovskij

Při tvorbě choreograf hledal odpověď na otázky: „Jak nám to jde? Jak to jde mě, Jak to může být lepší?“ Prostřednictvím improvizace a využitím fyzikality těla se snažil vytvořit pohybové asociace na velmi specifický druh pomoci, podpory a soudržnosti dvou těl v prostoru.

Lukáš Bobalík

je absolventem Tanečného konzervatória Evy Jaczovej v Bratislavě s odborným zaměřením na moderní tanec. Již během tohoto studia spolupracoval s Katedrou tanečnej tvorby Vysokej školy múzických umení, kde v současnosti studuje pedagogiku moderního tance. Aktivně se podílel na tanečních projektech pod vedením slovenských i zahraničných choreografů, např. Peter Šavel, Marta Poláková, Juraj Korec, Anton Lachký, Davide Sportelli, Joe Alegado aj. Působí jako pedagog moderního tance na Súkromnom Tanečnom Konzervatóriu Dušana Nebylu v Trnave. Jeho prioritou je však současný tanec a fyzické divadlo, rovněž muzikál (je externím tanečníkem Divadla Nová scéna v Bratislavě. 

 

2. O VÁS V NÁS (11 min.)

choreografie a interpretace: Miroslava Poloncová, Lukáš Bobalik
hudba: Carmen, Habanera

Prostřednictvím inteligenčního a emočního kvocientu vytváříme souvislosti jejich vzájemného fungování a ovlivňování se v dané přítomnosti. Snažíme se zachytit momenty dominance, kdy jeden převažuje nad druhým.

Miroslava Poloncová (1993)

S tancem začínala v sedmi letech v tanečním klubu Deep Martin. Soutěžila v kategoriích disco dance a show dance a byla několikrát oceněna na Slovensku i v Evropě. V roce 2007 začala studovat Státní konzervatoř v Bánské Bystrici obor tanec. Po jeho absolutoriu byla přijata do bakalářského studia na VŠMU v Bratislavě obor didaktika moderního tance. Stále je aktivním interpretem i tvůrcem.

 

................................................................................................................................

PAUZA
................................................................................................................................

 

3. ActionInformMotion (AIFM) (25 min.)

Jde o work in progress workshopu Jana Viňarského se studenty HAMU.

 

Jaro Viňarský 

V letech 1996–2001 studoval na VŠMU obor choreografie baletu. Ve stejném oboru pokračoval v Praze na HAMU. V roce 1998–2000 byl členem profesionálního Štúdia tanca v Banské Bystrici.  

V roce 2001, společně s Tomášem Krivošíkem, založili komorní taneční uskupení DuWadance ( “Vnútorné práva”, “Malé podobenstvo”)

Jako choreograf debutoval Jaro Viňarský v roce 2001 se sólovým představením “Sorton” (2.cena mezinárodní choreografické soutěži Jarmily Jeřábkové), 2003 “Nikdy nezaliatý čaj” (2.cena tamtéž). 2006 “Posledný krok pred”( Cena Sazky za objev v tanci v ČR a Cena diváka na České taneční platformě). Jeho prvním celovečerním představení byl mužský kvartet “Paisyn” v roce 2007. 

Jako interpret spolupracoval, např. se Zuzanou Hájkovou, Julyenem Hamiltonem, Simonem Sandroni, Claudem Brumachonem, Pierrem Nadaud, Sergem Ambertem a Ioanou Monou Popovici, Milanem Kozánkem. Od roku 2004 velmi úzce spolupracuje s belgickou choreografkou Karin Ponties (“Mi non sabir” v rámci evropského projektu Trans Danse Europe 2003 - 2006, “Holeulone”,”Humus Vertebra”, “Havran. V posledních letech spolupracuje s českou režisérkou Petrou Tejnorovou, např. My Funny Games, Life Show, Sen Noci Svatojanské pro HaDivadlo v Brně.

Od roku 2007 spolupracuje se Stanicou Žilina – Záriečie, s Divadlem z pasáže v Banské Bystrici - profesionální divadlo pro mentálně postižené (“3x(A)”). Současný repertoár Jara Viňarského tvoří tato představení: “The painted bird/ Bastard”, které vzniklo ve spolupráci se slovenským choreografem působícím v USA Pavlem Zuštiakom v koprodukci La Mama Theatre v NY; Stanica Žilina – Záriečie (SK), Grotowski institute. “Ndangered pieces” (2013, chor. Pavol Zuštiak), “Animalinside” (2012), “Xira” (2013).

Je čerstvým držitelem prestižní ceny THE BESSIES NEW YORK DANCE AND PERFORMING ARTS 2013 v kategorii „Outstanding Performer“.

jarovinarsky@physicalarts-sk.com

https://physicalarts-sk.com/121519/jarospring-vinarsky

https://vimeo.com/physicalartskok

 

Bar Alta

Koncert Julie Lupačové a Matěje Coufala

 

Julie Lupačová 

pochází ze Zlína. Studovala obor Užitá fotografie na Střední uměleckoprůmyslové škole Uherské Hradiště. Nyní pokračuje v ateliéru Televizní a filmové grafiky na VŠUP a jako stážistka absolvovala dva semestry na AVU v ateliéru Intermediální škola Milana Knížáka. Julie se své tvorbě neomezuje na jednotvárné výrazové prostředky, ale používá k vyjádření mnoho způsobů  od audiovizuální tvorby, přes šití a pletení až po hudbu. 


Matěj Coufal 

studuje produktový design pod vedením studia Olgoj Chorchoj. V soutěži Youth Package získal dvakrát 3 místo. Publikoval ve Volvo magazine, vystavoval v galerii Portál v Uherském Hradišti, s projektem Fishblade vystavoval v Hamburgu a New York Czech center. Ve spolupráci s Eduardem Hermannem prezentoval své projekty v Berlíně a Bruselu. Nejnovějším počinem je spolupráce na projektu ,,Pro lepší město‘‘, kde figuruje jako spoluautor design městského mobiliáře pro Prahu.